Lightspeed POS-systeem maakt kassa en voorraadsysteem een stuk slimmer

Lightspeed Omnichannel Point-of-Sale-systeemHet geluid van een rinkelende kassa klinkt menig ondernemer als een symfonie in de oren. Maar steeds meer ondernemers willen hun kassa aan hun computer koppelen om onder meer hun voorraadbeheer en andere vitale gegevens real-time in te kunnen zien. Dat geldt trouwens ook voor webwinkels. Hoe gaat dat in z’n werk, zo’n Point-of-Sale-systeem en wat is er allemaal mogelijk?

In de Verenigde Staten, waar anders, zijn dergelijke Point- of-Sale-systemen (POS) al helemaal ingeburgerd in de retail. En de verwachting is dat ook innovatieve en kostenbewuste Nederlandse retailer snel om zullen gaan als ze de voordelen van het werken met POS-systemen door hebben.

Wat is een Point-of-Sale-systeem?

Een Point-of-Sale-systeem is eigenlijk niets anders dan een software-pakket dat op je computer, tablet of  in een cloud-omgeving geplaatst wordt. Beheer je het via je iPad, dan is de software eigenlijk een app.

Wat zijn de voordelen van een POS-systeem?

Een goed geïntegreerd POS helpt de retail-ondernemer op drie terreinen:

  • Het systeem optimaliseert je voorraadbeheer en bestellingen waardoor je daar veel minder tijd aan kwijt bent.
  • Het systeem helpt je bij je personeelsmanagement. Je ziet direct hoeveel uren een medewerker heeft gewerkt en hoeveel hij of zij heeft omgezet.
  • En last-but-not-least: een POS verbetert je klantmanagement en kan je helpen de klanttevredenheid te verhogen.

Hoe werkt een Point-of-Sale-systeem in de praktijk?

Het systeem wordt gekoppeld aan je kassa, je pinautomaat en je bonnenprinter. Vanaf dat moment krijg je realtime en op elke gewenste locatie een glashelder inzicht in allerlei cruciale cijfers. Een goed POS-systeem is dus eigenlijk een compleet winkelmanagement systeem.

We nemen als voorbeeld het POS van Lightspeed Retail, dat wereldwijd door meer dan 35.000 retailers gebruikt wordt. Dit van oorsprong Canadese softwarebedrijf is een van de toonaangevende ontwikkelaars van retailsoftware in Noord-Amerika. Na de recente overname van SEO-Shop, marktleider in SaaS-webwinkelsoftware in Nederland, kan Lightspeed nu als eerste een omnichannel POS-oplossing in de cloud aanbieden voor stenen winkels en webwinkels aanbieden.

Hun systeem geeft je inzicht in je voorraadbeheer, je verkoop-proces, je personeelssysteem en je omzet. Dat kan zowel voor één winkellocatie als voor verschillende winkels. Multilocation heet dat met een mooi woord.

Voorraadbeheer via de app

Via hLightspeed Point-of-Sale kassaet voorraadbeheer kun je exact je voorraden, maar ook retourstromen managen. Heeft je zaak verschillende locaties? Dan kun je heel makkelijk onderling voorraden overhevelen van de ene naar de andere vestiging, zodat je klanten optimaal bediend kunnen worden. Je medewerkers hoeven nooit meer naar achteren te lopen om te kijken of een product op voorraad is. En hoeveel uren die medewerkers gewerkt hebben en, minstens zo belangrijk, hoeveel ze in die tijd hebben omgezet, wordt met de app van Lightspeed ook heel inzichtelijk gemaakt.

Snel producten beheren en acties maken

Producten zijn op allerlei kenmerken te rubriceren zoals collecties, seizoenen, winkellocaties, serienummers of andere tags. Ook stelt het POS-systeem je heel makkelijk in staat om pakketten samen te stellen van verschillende seizoenartikelen. Koppel bikini’s aan pareo’s, slippers, strandtassen en zomerhoeden en bied je klant een pakket met een leuke korting aan. Is de actie afgelopen, dan zijn de producten weer heel makkelijk los te koppelen en afzonderlijk te verkopen.

Nieuwe leveranciers zoeken

Dankzij de vooraf geladen catalogi kun je bij het Lightspeed POS-systeem heel snel nieuwe leveranciers vinden en nieuwe producten bestellen. Per product kun je maten, kleuren en materialen selecteren en direct bestellen. Producten in je voorraad aan een uitverkoop toevoegen of juist verwijderen en prijswijzigingen doorvoeren gaat in een oogwenk, waarbij je altijd zicht houdt op je marge.

Makkelijk bestellen

Ook bestellen gaat in een handomdraai mede dankzij het overzicht van bestellingen op één bestelformulier. Via alerts en bijbestelmeldingen zorg je er voor dat de hardlopers altijd op tijd weer aangevuld worden. Speciale verzoeken van klanten zijn direct aan je bestellijst toe te voegen.  Je zult zien dat je klanttevredenheid met sprongen omhoog gaat.

Klanttevredenheid verhogen

Die klanttevredenheid krijgt nog een extra zetje doordat je via een POS heel makkelijk klantprofielen kunt aanmaken, inclusief contactinformatie, productvoorkeuren en voorgaande aankopen. Dat maakt het mogelijk om aanbiedingen te personaliseren of producten voor een bepaalde klant achter te houden. Ook biedt het systeem van Lightspeed de mogelijkheid om per klantprofiel een korting te geven.

Via de iPad-kassa kun je ook je logo en een inspirerende achtergrond aan je kassa-scherm toevoegen zodat je kassa dezelfde uitstraling krijgt als je winkel. De bon gaat desgewenst direct per mail naar de klant.

Webshop én fysieke winkel

DLightspeed Point-of-Sale-systeem in de cloudoe je zowel ‘bricks’ als ‘clicks’ oftewel heb je een fysieke winkel én een webshop? Dan wordt het met een POS-systeem heel makkelijk om op één scherm beide te beheren én dezelfde uitstraling te geven. Je POS integreert dan naadloos je fysieke winkel met je online winkel en ontwikkelt zich tot een omnichannel-oplossing. Het maakt niet meer uit of je klant de ene keer bij jou in de winkel staat en de volgende keer iets in je webshop bestelt.

Heb je nog geen webshop, maar overweeg je er wel een te starten? Dan kun je Lightspeed webwinkel software ook inzetten om je online winkel te creëren. De Lighspeed eCommerce-software draait inmiddels naar eigen zeggen in meer dan zevenduizend Nederlandse webshops.

Denk niet dat POS-systemen alleen interessant zijn voor winkels met tien vestigingen en een webshop. Een goed POS-systeem is namelijk schaalbaar. Koppel een iPad aan een kassa en een printer en je kunt al van start zonder een mega-investering te hoeven doen. Maar let er wel op dat het systeem ook nog bruikbaar is als je die webshop opstart en toch nog een aantal andere fysieke vestigingen opent.

Toch nog koudwatervrees? Vraag dan gewoon een gratis demo aan. Grote kans dat je kassa dan nog wat vaker rinkelt.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *