Ga naar de inhoud

404-pagina’s: zo maak je een gebruikersvriendelijke 404-pagina

404-pagina’s, foutmeldingspagina’s of error-pagina’s worden ze wel genoemd: de pagina’s die melden dat de door jou opgevraagde pagina of website niet gevonden is. Vaak zien ze er niet uit of bevatten ze informatie waar je als gebruiker niets aan hebt. Toch is het belangrijk om een goede 404-pagina te hebben.

Wanneer krijg je een 404-pagina’s

404-pagina's

Een 404-pagina krijg je als de server een door jou opgevraagde pagina niet kan vinden. Dat kan komen doordat de pagina (of website) niet meer bestaat (gooi dus nooit pagina’s van je site), doordat de pagina waar je vandaan komt een gebroken link bevat of doordat je een verkeerde url hebt ingetikt. Bij veel websites kom je dan op een pagina terecht (de 404-pagina) die je in het gunstigste geval meldt: “404-error – Not Found”. Maar er zijn ook heel veel sites waar je een cryptische melding vol technische blabla krijgt waar je als gebruiker niets aan hebt. Of nog erger: die jou de indruk geven dat jij als domme bezoeker iets fout gedaan hebt.

Een 404-pagina en je statistieken

Als je in je statistiekenprogramma kijkt, zal het je opvallen hoeveel bezoek je nog op je 404-pagina krijgt. Als je bijvoorbeeld met het contentmanagementsysteem Joomla werkt, kun je alle 404-errors naar je mailbox laten sturen. Zeker als je website een redesign heeft ondergaan, kan het zijn dat er rubrieken verdwenen of verplaatst zijn. Ook als je nog met je site aan het experimenteren bent en je af en toe content en functionaliteiten toevoegt en weer verwijdert, kan het zijn dat de zoekrobots pagina’s oppikken die maar kort hebben bestaan. Een goede webbouwer houdt daar dus rekening mee en ontwikkelt bij voorkeur op een testomgeving.

Hoe moet een 404-pagina ontwerpenen?

Eigenlijk is dat heel simpel. Je wilt niet dat een bezoeker doodloopt, zoals bij de 404-pagina van Google zelf het geval is. Een 404-pagina moet de gebruiker verder helpen, zodat hij wel vindt wat hij zoekt en op die manier alsnog iets bestelt, downloadt, aanvraagt, zich aanmeldt voor een nieuwsbrief of wat jouw conversiedoel ook is.

Op een goede 404-pagina krijgt de gebruiker allereerst in vriendelijk gestelde bewoordingen een melding dat de opgevraagde pagina helaas niet gevonden kon worden. Daarna wijs je de bezoeker op mogelijkheden om de gevraagde informatie alsnog te vinden. Daarom bevat een gebruiksvriendelijke 404-pagina bijvoorbeeld verwijzingen naar het menu, naar de zoekbox of naar een contactformulier, zodat de bezoeker je kan mailen als hij of zij het zelf niet kan vinden. Ook heel belangrijk is een verwijzing naar je sitemap. Die bevat immers een overzicht van alle rubrieken en artikelen op je site.

Omdat een bezoeker misschien vreemd is op je site, moet je hem op de 404-pagina duidelijke instructies geven waar hij het menu, de zoekbox of het contactformulier kan vinden. Neem op je 404-pagina ook altijd een link naar de homepage op. Sommige sites sturen bezoekers vanaf de404-pagina na een bepaalde tijd automatisch door naar de homepage. Dat kan een optie zijn, maar je hebt dan de kans dat een bezoeker nog bezig is de informatie op je 404-pagina te lezen. En dat levert een tweede negatieve ervaring van de gebruiker op.

Je kunt ook een Google-404-widget toevoegen. Deze 404-widget geeft een zoekbox met relevante zoekwoorden en alternatieven voor dode links.

Voorbeelden van 404-pagina’s

Op Hypotheekgids.net vind je een voorbeeld van een goede 404-pagina. Een overzicht van voorbeelden van fraai vormgegeven én functionele 404-pagina’s is te vinden op Smashingmagazine.com en Lightechno.net. 404-pagina’s voor WordPress-sites vind je op WPmods.com. Een 404-pagina hoeft niet altijd uit tekst en plaatjes te bestaan. Zie bijvoorbeeld de 404-video van Deloitte. Lees meer tips over webdesign of bekijk wat Nico van Dijk Media op het gebied van website-advies voor u kan doen.

Promoot een goed doel op je 404-pagina

Je kunt het nut van je 404-pagina verder vergroten door er een goed doel aan te koppelen. Op 404sponsoring.info kun je mooie ontwerpen van 404-pagina’s downloaden die gekoppeld zijn aan een goed doel. Zo kun je op je 40-pagina reclame maken voor bijvoorbeeld de Hartstichting, Amnesty International en andere goede doelen.

2 reacties op “404-pagina’s: zo maak je een gebruikersvriendelijke 404-pagina”

  1. Een goede 404 is inderdaad heel belangrijk. Toch lijken bedrijven dat nog niet altijd te beseffen. Waarom ze er baat bij hebben? Ze verhogen hun conversie, versterken hun imago en vergroten grátis hun naamsbekendheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Translate »